اهل جزایر کوک: نگاهی به دستنوشته های کوتاه کاربران بالاترین

اهل جزایر کوک هستم.بایدجای قشنگی باشه،یک جای دنج،رؤیایی و خیال انگیز… وقتی برای اولین بار جمله زیبای  «شاه ولی» رو میخونی یه حس غریبی بهت دست میده.خصوصا جایی که میگه» بایدجای قشنگی باشه… «توی ذهنت فکر میکینی اینجا باید جایی باشه مثه» پارادایز نل»..

راستش من مدتها بود که دنبال یه مدینه فاضله ای ، یه پارادازیی میگشتم ولی انگار تو عالم حقیقت پیدا شدنی نیست.   امروز دیگه واقعا قید دنیای خسته کننده واقعی رو میزنم و میرم سراغ یه جای تازه، جایی برای یه حرف تازه. به خودم میگم برم سراغ دستنوشته های کوتاه دوستام، جایی که حرف دل زده میشه : تا ابد زنده باد آزادی.. و تو با همین جمله کوتاه پی به بلندای نفس دوستت  «امیر»پی میبری.جایی که  دوست خوبمون «حرف حساب» میگه: «احترام گذاشتن یعنی اینکه عقیده ی دیگران را هر چقدر هم از نظر ما احمقانه باشد مسخره نکنیم». یا حرف جوجو که جاش حسابی خالیه:»شما را وصيت مي کنم به ترس از خدا در نهان و عيان».

تک نوشته های کاربران بالاترین واقعا یه دنیا حرفه که به اختصار بیان میشه.»آریوبرزن»  جمله ای زیبا در وصف ایران میگه:»وطن ! نام تو ، نام نامداران … همه فصل تو بادا ، نوبهـاران ، وطن ! سبزی ، سپیدی ، سرخ گونی ؛ مبـادا دشمنت را ، جز زبـونی» .»سایه» یک جمله ادبی فلسفی رو تک نوشت میکنه: «کوه با نخستین سنگ ها آغاز می شود  و انسان با نخستین درد «. «ستاره» ما رو دعوت به فراموشی غم دنیا میکنه و مینویسه: «به مشکلاتتان بخندید تا همیشه موضوعی برای خندیدن داشته باشید». «وبچرچ» داستان انتخاب اسمشو برامون تعریف میکنه:»دوست داشتم وبگرد باشم، ولی این شناسه قبلا گرفته شده بود، پس وب چرخ شدم!».» شاتوت «یا همون مسعود مشهدی خودمون از لطافت پاک درونش جمله ای مینویسه که من واقعا بهش پی بردم:»یه ادم معمولی عین همه … اما یه کم حساس تر … !! یه کم نه … خیلی اقا … خیلی …!». «کمانگیر» تکیه کلام همیشگی خودشو میگه: «چاکریم»، چیزی که حداقل برا من یکی به کار نبرده. خیلی از کاربرا مثه «بوزپلنگ «، «فروغ» و» مونا» فقط اعتراض خودشون رو نسبت به سیاستهای بالاترین به این شکل بیان کردن:من با پنهان ماندن نام ارسال کننده لینک مخالفم. یه کاربر متعترض هم با صدای بلند نوشته بود:»مرگ بر ضد ولایت فقیه»، جمله اش منو  بی درنگ  یاد صف نماز جمعه انداخت.

«تولتک» با زبان حال میگه «اهل همه چیز هستم».»بهزاد «ما رو به ضیافت یه  بیت شعر میبره:»شما مست نگشتيد و زان باده نخورديد …چه دانيد چه دانيد كه ما در چه شكاريم «.» دات نت «هم شعری نوشته:»ما بدین در نه پی حشمت و جاه امده ایم ، از بد حادثه اینجا به پناه امده ایم ، رهرو منزل عشقیم وز سر حد عدم ، تا به اقلیم وجود این همه را ه امده ایم».» پرشین» یه جمله کوتاه مینویسه:»همیشه به تو می اندیشم».موقع خوندن جمله» ابراهیم نبوی» که شرحی از احوالات خودش برامون نوشته سعی صدای گرم و نازکش رو تو ذهن بیارم : «من نویسنده هستم، به اجبار زاده شدم و به اجبار و از بد حادثه به دنیای نفرت انگیز سیاست تبعید شدم. تا کنون پنجاه کتاب چاپ کردم …. دوست دارم زودتر به ایران برگردم، پیش از آن که…» .»کاشف فردا «نصیحت خوبی برامون داره که بد نیست گوش کنیم:»سعی کن کارها را در همه حال با جان و دل و با خلوص نیت پیش ببری».بعضی از کاربرا مثه «پی کولو» و» آبان» و فرزاد فقط  آدرس ایمیل خودشونو نوشتن.خیلی از کاربرا هم اصلا چیزی ننوشتن: «سکوت سرشار از نا گفته هاست».

روز عجیبی بود. به خودم میگم یه صفحه همین جور شانسی باز کن هر چی بود حرف آخر امروز همون، و حرف آخر امروز همین جمله» سندباد » عباس آقای گل در آومد:سرمان براي همه‌چي درد مي‌كند در عين حالي كه خيلي خسته‌ايم و روزگارمان مي‌گذرد مثل چي! و از اين كه با شما همسفريم خوشحاليم همين‌جوري!.

7 پاسخ to “اهل جزایر کوک: نگاهی به دستنوشته های کوتاه کاربران بالاترین”

  1. JOOJOOTALA Says:

    سلام به تینای گل اینجام کلی برف اومده دیشب اینقده سرد بود من صبح که بیدار شدم دستم درد گرفته بود ..
    مرسی که حداقل شما و فروغ و بعضی دوستان به فکر ما هستن ..
    هیچ چیز بدتر از این نیست که ادم فکر کنه فراموش شده ..
    در مورد اون مطلب که در پروفایلم بود فرزاد گفته مال نهج البلاغه است ولی اینطور نیست اون متن رو از وصیت نامه مولانا گذاشتم ….
    اینم وصیت نامه مولانا
    شما را وصيت مي کنم به ترس از خدا در نهان و عيان
    و اندک خوردن و اندک خفتن و اندک گفتن و
    کناره گرفتن از جرم و جريت­ها و مواظبت بر روزه
    و نماز برپا داشتن و فرونهادن هواهاي شيطاني
    و خواهش­هاي نفساني و شکيبايي بردرشتي مردمان
    و دوري گزيدن از همنشيني با احمقان و نابخردان و سنگدلان
    و پرداختن به همنشيني با نيکان و بزرگواران همانا بهترين
    مردم کسي است که براي مردم مفيد باشد و بهترين گفتار کوتاه
    و گزيده است و ستايش از آن خداوند يگانه است

  2. پرواز Says:

    سلام. امیدوارم به زودی برگردی. بالاترین بی تو و حرف حساب و شاهولی رنگی نداره

  3. مسعود مشهدی Says:

    سلام تینای عزیز
    نمیدونستم وبلاگ داری …الان فهمیدم
    امیدوارم توازن همیشه برقرار باشه دوست من🙂

  4. پرواز Says:

    سلام بر دوست گلم. ممنون. بازم سر بزن

  5. ستاره Says:

    سلام به تینای مهربان.ممنون از لطفت عزیز.

  6. ستاره Says:

    جوجو طلای عزیز: چشم انتظار دیدنت در بالاترین هستم ، هر چند با چند ماه قبل خیلی فرق کرده!!

  7. اروند صقائی Says:

    باسلام و خسته نباشید

    دوستان قلم زن ما همه فقط مشکلات را توضیح میدهند ،درصورتیکه مسئله برسر تغییر
    بنیادی مشکلات است .
    شما چنین نظری را درست میدانید ؟

پاسخی بگذارید

