نسلی که ما تربیت کردیم

«اگر چشم بر سیاهی ببندی دو خطا کرده ای، اول انکه سیاهی را ندیده ای و دوم اینکه تا سیاهی را نبینی دست به کاری نمی زنی تا سپیدی را از دل آن بیرون آوری».

چند روز بود حال خوب نبود. گفتم تا یه مدت قید همه چیز رو بزنم و دور «دنیای سیاه واقعی» قلم قرمز بکشم . تو عالم خودم بودم که به طور اتفاقی چشم خورد به این عکسها.عکسها رو که دیدم حالم بد بود بدتر شد. زمونه ی بدیه . خیلیها غریبن .

چشمامو برای لحظه ای بستم و تو عالم خیال رفتم به سال 59 تو کوچه های خرمشهر. بهنام 12 ساله رو میبینم که توی دستای کوچیکش یه ژ3 گرفته و دوان دوان گلوله آتیش میکنه و فریاد جهان آرا:» مگه نگفتم نیا بهنام ،برگرد بهنام برگرد…کشته میشی، برگرد بهنام»

چشم باز میکنم . حالا سالها از رفتن بهنام و جهان آراگذشته و شهر حسابی «آزاد» گشته .نو جوانان دوازده ساله میان سر مزار «بهنام محمدی» «حسین علم الهدی»، «مجید دقایقی»،»محمد جهان آرا» و دیگر شهدای راه وطن و آزادانه سیگار آتیش میکنن و فریاد هیچی سرمیدن.روزگار غریبیست..

دلم سوخت وقتی یاد «جهان آرا » و همرزماش افتادم که جان خود رو فدا کردند در راه وطن ولی عاقبت کار ما به اینجا کشید که فرزندانمون برم بر سر مزارشون و …. دلم گرفت ،با خودم گفتم » ممد خوشا به حالت که نبودی ببینی شهرآزاد گشته»، ممد خوشا به حالت که هر چه دیدی پاکی بود و صداقت …خوشا به حالت که فقط امثال» بهنام «رو دیدی و این چیزا رو ندیدی و رفتی، خوشا به حالت که …..

عکسهای از نسل امروز

untitled1.jpg

untitled2.jpg


عکسهای ازنسل دیروز
2170963530_af319a1cb3.jpg
2170964536_b93b7f4758.jpg
اصل عکسها متعلق به اینجاست

9 پاسخ to “نسلی که ما تربیت کردیم”

  1. modir Says:

    هنگام مي و فصل گل و گشت چمن شد
    دربار بهاري تهي از زاغ و زغن شد
    از ابر كرم خطه ري رشگ ختن شد
    دلتنگ چو من مرغ قفس بهر وطن شد
    چه كجرفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    از خون جوانان وطن لاله دميده
    از ماتم سرو قدشان سرو خميده
    در سايه گل بلبل ازين غصه خزيده
    گل نيز چو من در غمشان جامه دريده
    چه كج رفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    خوابند وكيلان و خرابند وزيران
    بردند به سرقت همه سيم و زر ايران
    ما را نگذارند به يك خانه ويران
    يارب بستان داد فقيران ز اميران
    چه كجرفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    از اشك همه روي زمين زير و زبر كن
    مشتي گرت از خاك وطن هست به سر كن
    غيرت كن و انديشه ايام بتر بكن
    اندر جلو تير عدو سينه سپر كن
    چه كجرفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    از دست عدو ناله من از سر درد است
    انديشه هر آن كس كند از مرگ نه مرد است
    جانبازي عشاق نه چون بازي نرد است
    مردي اگرت هست كنون وقت نبرد است
    چه كج رفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    عارف ز ازل تكيه بر ايام ندادست
    جز جام به كس دست چو خيام ندادست
    دل جز به سر زلف دلارام ندادست
    صد زندگي ننگ به يك نام ندادست
    چه كج رفتاري اي چرخ چه بد كرداري اي چرخ
    سر كين داري اي چرخ نه دين داري نه آيين داري اي چرخ

    توازن: سلام دوستم ممنون از لطفت .تصنیف این آهنگ رو استاد شجریان خونده و من عاشق این تصنیفم یکی از بهترین کارهای شجریان بود

  2. علیرضا حسینی Says:

    >>‌ تاییدشون نمی‌کنم، اما فکر می‌کنم توی ی‌سن خاص، و توی این شرایط خاص (که دور هم جمع‌اند) اینطور رفتار می‌کنن.

    >> هستند آدم‌های شریف، خوب، و باکمال. در همه سنین. اول از همه برای این صداوسیما و شبکه‌های به قول خودش موزیک بین‌المللی (IranMusic) متاسفم که فرهنگ پوچی و هیچی رو دارن ترویج میکنن. آموزش دختربازی و لا…شی…گری. با اون موزیک‌های شبیه به رپ، جوانان مسخره‌ی کودن، دخترخانوم‌های…

    >> این چهارنفر حاضر در عکسی که منتشر کردید، فقط پای هم افتادن و دارن بچه‌بازی در میارن. بعدش هر کدومشون میرن خونه و مطیع پدرمادرشون هستن. اگر هم نباشن، مقصر خودشون نیستن.

    >> دیروز توی اتوبوس بودم. یک پیرمرد سوار شد و بعد از نشستن شروع کرد به گلایه از روزگار. که جوان‌ها بلاتکلیف هستند و بسیاری بد. ی‌نفر دیگه در جوابش گفت: بخاطر خوبان است، که دنیا هم هست. منظور اینکه هنوز هم در همه سنین آدم‌های مخلص هستند.

    توازن: دوست خوبم من هم با شما موافقم و معتقدم بزرگان جامعه مقصرند تا این جوانان
    .

  3. یک فتحی Says:

    توازن جان
    حالا چرا چش بچه های مردم را در آوردی. سیگار می کشند نیاز به کمک دارند نه تنبیه بدنی!

    راستی یک بحثی مطرح شده. من یک مطلبی را امروز نوشتم. یک بنده خدایی یک خورده ما ر از طریق ایمیل نوازش کرده. اگر میشود شما هم این مطلب را به همراه کامنتهاش بخونید. بلکه یک کمکی هم به ذهن کوچیک من بشود. ممنون

    وقتی وردپرس اخمخ میشود!
    http://1fathi.wordpress.com/2008/01/25/wordpress-dot-com-is-crazy-number1

    سلام دوستم.مطابق دستور عمل شد. ممنون

  4. ferdo3i Says:

    به نظرم هنوز هم چشمها بسته است چون اینها محصول همدوره های همون نسل دیروزند اما آیا کسی به اونا توجه کرده .
    اما راجع به اون کاری می کنند چون جنگ ایران یه ابزار تبلیغاتی برای حکومت شده است بنابراین دیگه مردم نقشی در اون ندارند . طبیعیه که این واقعیت تاریخی ومهم کشور خود به خود از ذهن مردم دور میشه و اگه اون بچه ها میدونستند اونای که الان عکسشون تو قابه یکی مثل خودشونه رفتارشون حداقل اونجا مودبانه تر بود.
    ولی یه نکته رو یادآوری کنم اگه پای دفاع از وطن بیفته خیلی از همینا که شما ازشون ناراحتی از منو شما جلوترند . اون سیگار و ادا اطوارهم مطمئن باشید تازه اختراع نشده خیلی از شهدای اون روز هم مثل همین بچه ها بودند .
    توازن:سلام دوست خوبم این بچه ها تقصیری ندارند کار از بزرگ تر ها خراب شده. علی میفرماید:الناس به امرایهم اشبه من اباهم. یعنی فرزاندان به فرمانروایان و بالا دست خود بیشتر شبیه هستند تا به پدر و مادر خویش. یعنی نقش جامعه در تربیت فرزندان خیلی بیشتر از نقش پدر مادره

  5. سيروس Says:

    سلام به تيناي خودمون
    يه اعتراف كوچولو به خدا من بچه كه بودم يه نخ سيگار كشيدم اينقده حال داده از سيگار بابام برداشتم رفتم رو پشت بوم كشيدم بعد مثل اين ادم بزرگا كشيدم و لي چندتا سرفه حالمو گرفت ولي بعد از اون روز قسم مي خورم تا حالا لب به سيگار و و اينا چيزا نزدم
    ديگه برم فردا 2 تا امتحان دارم 🙂
    خدا نگهدار
    سلام سیروس جان. پاینده و پیروز باشی

  6. persgolf Says:

    البته موضوع به چالش كشيده شده تكراری‌ست. همين يكی دو ماه پيش بود كه موضوع دهه شستی و پنجاهی بود كه از اين دست مطالب بسيار خوانديم/ ممنون
    سلام دوست گلم. ممنون از نظرت.موفق باشی

  7. محسن Says:

    از خرمشهر و خوزستانی که80 سال نون همه ایران رو داده و 8 سال با گوشت و خونش از ایران دفاع کرده بیشتر از این انتظار داری وقتی هنوز بعد 20 سال به ویرانی همون روز فردای جنگه؟
    توازن:سلام.امیدوارم مسولان نظام رسیدگی کنن

  8. amin Says:

    همین بچه ها اگر در شرایط اون سالها بودند همون کارها رو تکرار می کردند. تاریخ البته تکرار میشه ولی کو چشم بینا؟!
    ممنون
    توازن:خدا کنه این جور باشه

  9. شایگان Says:

    درود بر شما
    امروز اتفاقی گذرم به این جا افتاد، خیلی وقت بود که می خواستم بابت اون قضیه ازت تشکر کنم اما وقت نمیشد، الان یه خورده اوضاع بهتر شده.
    متاسفانه وبلاگی که در بلاگفا داشتم رو جناب شیرازی مدیر محترم این سایت مسدود کرد!
    گویا قضیه ی همکاری بلاگفا با رژیم رو باید جدی فرض کنیم.
    به هر روی این حادثه سبب کوچ من به ورد پرس شد و حتما میام وبلاگت و بهت سر میزنم.
    موفق باشی دوست گرامی
    سلام شایگان گل. امیدوارم تو و فرزند گلت خوب وخوش در پناه خدا باشید

پاسخی بگذارید

